Menu Zavřeno

Sedenie nás zabíja

O sedavom spôsobe života sa dnes veľa hovorí aj píše. Koľko ľudí, si však tieto rady vezme naozaj k srdcu? Povedzme si úprimne, že nás nebude veľa. Z časti to však ani nie je naša vina. Ak raz máme zamestnanie, kde sedieť musíme, šéf asi len ťažko pochopí, že chceme namiesto stoličky bežiaci pás. Ak do práce musíme dochádzať niekoľko desiatok kilometrov, v aute, alebo vlaku budeme „nesedieť“ len veľmi ťažko. Aj keď mnohí odborníci radia, že treba takýto spôsob života aspoň kompenzovať, v skutočnosti to nemusí stačiť.
 
přestváka

Človek sedenie nikdy nepoznal
 
Vo vývoji človeka a teraz hovoríme o nás ako živočíšnom druhu, sedenie nikdy nebolo prirodzeným. Človek odnepamäti chodil, behal, poprípade ležal. Sadol si iba vtedy, keď sa potreboval najesť, napiť, alebo si na chvíľku odpočinúť. Preto je táto poloha pre nás absolútne neprirodzená. Sedenie, by sme mohli prirovnať k tomu, akoby sme psa nútili chodiť po dvoch nohách.
Podľa najnovších výskumov, práve sedenie, zvyšuje riziko srdcovocievnych ochorení až o takmer sedemdesiat percent. Medzi tieto ochorenia radíme napríklad infarkt, upchávanie ciev, či mozgovú príhodu. Každý snáď uzná, že nehovoríme o ničom príjemnom a ani bezpečnom.

odpočinek
 
Čo robiť?
 
Ako sme spomenuli už na začiatku, niekedy nemáme inú možnosť ako svoj zadok posadiť na stoličku. Ak musíte sedieť v práci, snažte sa čo najčastejšie chodiť, ale taktiež stáť. Pokojne sa postavte k svojmu pracovnému stolu a chvíľku pracujte takto. Nohami sa snažte aspoň prešľapovať, pretože dlhé státie, pre nás taktiež nie je najlepšou voľbou.
Sedavý spôsob života sa snažte kompenzovať vždy , keď to ide.Po práci, či pred ňou, počas víkendov, či dovolenky. Ak si totiž po celom presedenom týždni, sadnete ešte aj cez víkend, všetky sviatky a aj počas letnej dovolenky, verte že sa to nemusí skončiť dobre.

Sedenie nás zabíja
3.5 (70%)2